فهرست مطالب

نشریه اجتماعیات در ادب فارسی
پیاپی 5 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود شریعتی* صفحات 1-24
    مفهوم تجدد از جمله مهم ترین مفاهیمی است که از عصر قاجار تاکنون هم «پرسش» آفریده و هم «مساله» و نیز «حیرت». در سفرنامه سیاحان حیرت افروزی، بارز و برجسته است. روش تحقیق، کیفی است که با رویکرد تفسیری-تاریخی و با برخورداری از درک همدلانه مبتنی بر کشف نیت مولف تنظیم شده، و با تاکید بر امکان گزینش دوگانه مولف- مفسر صورت بندی شده است. با در نظر گرفتن اینکه در ایران عصر قاجار، با جامعه ای بازمانده و مردمانی فقیر در مقایسه با اروپا روبرو بوده ایم، این پرسش به میان خواهد آمد که بازتاب تجدد از نگاه سیاحان ایرانی در سفر به غرب چگونه رویت، تجربه و روایت شده است؟ این نوشتار معطوف به دو مفهوم «تجدد» و «حیرت» و بازیابی آن در سفرنامه های سیاحان ایرانی است. در این مقام، ما برحسب متون مورد مطالعه، با ریخت شناسی «تجدد» به مثابه ترقی با رویکردی ایجابی_ایلافی، در قالب نوسازی، شهرسازی و صنعتی شدن، و «حیرت» به مثابه عرفی نگری در ذیل اعجاب آفرینی، باورناپذیری، تحسین آشکار و غبطه خوری روبرو هستیم. ریشه های تحیر به مختصات تجدد به سه ساحت «اندیشه»، «سیاست»، «جامعه و فرهنگ» بازمی گردد. در حاشیه این حیرت آفرینی، در دو ساحت «دین و اخلاق» و «سیاست بین المللی و نظامی» با رویکرد انتقادی مواجه ایم.
    کلیدواژگان: سفرنامه، تجدد، حیرت، حرمان، قانون، نظم، پیشرفت
  • فهیمه حسین آبادی، مراد اسماعیلی*، مریم رامین نیا صفحات 25-40
    رمانتیسم سیاه که از آن با عناوینی چون منفعلانه، بیمار و سرطانی یاد می شود، از شاخه های مهم مکتب رمانتیسم است که پس از کودتای 28 مرداد در ایران به صورت گسترده ای در عرصه شعر و نثر حضور دارد. نصرت رحمانی به عنوان یکی از نماینده های شاخص جریان رمانتیسم سیاه در ایران شناخته می شود. نگارندگان در این جستار برآنند تا با بررسی اشعار نصرت رحمانی، ضمن نشان دادن بازتاب مضامین رمانتیسم سیاه در عناصر اسطوره ای شعر او، به تحلیل دلایل این امر بپردازند. بر اساس یافته های این پژوهش، شکست نهضت ملی که با نابودی آرمان های اجتماعی روشنفکر ایرانی همراه است در سال های پس از کودتا به رمانتیسم سیاه و بدبینانه در اندیشه و شعر نصرت رحمانی می انجامد. از این رو، مضامینی چون مرگ اندیشی، یاس و بدبینی، بیان خیانت و تمسخر عشق، شیطان گرایی، تصویر فضاهای وهمناک و نظایر آن که از جمله مضامین رمانتیسم سیاه هستند، در باززایی عناصر اسطوره ای شعر نصرت رحمانی بسیار تاثیر گذاشته اند؛ عناصر اسطوره ای،همانند سیمرغ، قاف، لیلی، شیرین، بیژن، حلاج و... در شعر رحمانی به تناسب نگاه سیاه بینانه او، شکست خورده و متفاوت با گذشته به تصویر کشیده می شوند.
    کلیدواژگان: نصرت رحمانی، اسطوره، رمانتیسم سیاه، شکست نهضت ملی
  • احمد غنی پور ملکشاه*، مرتضی محسنی، زهرا رحمانی صفحات 41-56
    رمان های اینترنتی می توانند در تعریف و ترویج سبک زندگی در اجتماع عصر حاضر، جایگاه مهمی داشته باشند؛ از این رو بررسی وضعیت رمان دلواپس توام، یکی از پرمخاطب ترین رمان های اینترنتی از اهداف این پژوهش است. برای رسیدن به این هدف به طرح و بررسی این پرسش پرداخته ایم که وضعیت شاخص های احصاشده سبک زندگی ایرانی اسلامی در رمان دلواپس توام چگونه است؟» از این رو، جهت پاسخ به سوال تحقیق با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای به احصای شاخص های قابل تعریف و تحلیل سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداختیم که در مجموع به پنج شاخص کلی و هشت شاخص قابل اندازه گیری رسیدیم. سپس با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی، به کدبندی و مقوله بندی رمان های اینترنتی پرداختیم. استنتاج به دست آمده نشان داد که در این رمان، در مقوله های علم آموزی، عدم تبلیغ تجمل، تلاش برای کسب روزی حلال و مقولات حوزه خانواده و ارتباط همراه با تکریم اعضای یک جامعه، همسویی وجود داشته، اما به مقوله خداباوری و توجه به معنویات اشاره ای نشده است. همچنین در مسئله ارتباط میان نامحرم با معیار های سبک زندگی ایرانی اسلامی، همسو نبوده است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی ایرانی اسلامی، اجتماع، رمان اینترنتی، دلواپس توام، رسانه و سبک زندگی، رمان
  • ایوب مرادی* صفحات 57-70
    یک اثر ادبی موفق در رده سنی کودک و نوجوان در کنار سرگرم کنندگی و ایجاد التذاذ ادبی، به جنبه های آموزشی نیز توجه دارد. ویژگی ای که باعث پدیدآمدن زمینه های رشد و تعالی و درنهایت آمادگی آنان برای ورود به زندگی اجتماعی می شود. ازجمله موضوعات آموزشی مهم برای آمادگی کودکان و نوجوانان در مسیر ورود به زندگی اجتماعی، موضوع ممکن الخطا بودن انسان و به تبع آن رواداری در برابر سایر اندیشه ها و دیدگاه ها است. رمان یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب شده اثر جمشید خانیان یکی از آثار قابل توجهی است که طی آن مسئله معرفت و موضوع تفاوت های فردی در فرایند آگاهی مورد توجه بوده است. این رمان سرگذشت اقامت کوتاه مدت خانواده ای کوچک در آپارتمانی مملو از اتفاقات عجیب را روایت می کند. اتفاقاتی که طرح فرضیه های مختلف درباب چرایی آن ها و البته بطلان مکرر این فرضیه ها، در پایان خواننده را به این حقیقت می رساند که اتکای صرف به ابزارهایی همچون عقل و تجربه نمی تواند ما را در تشریح چرایی مسائل یاری کند. در این پژوهش تلاش شده است تا با روش توصیفی - تحلیلی فرایند طرح مفهوم ممکن الخطا بودن انسان به عنوان یکی از اصول بنیادین زندگی اجتماعی در دوران مدرن، در رمان یادشده بررسی شود. برای نیل به مقصود، مفهوم «اضطراب معرفتی» به عنوان یکی از بنیان های فکری اندیشه مدرن، مبنای نظری پژوهش واقع شده است. نتایج نشان می دهد خانیان ازطریق طرح موضوعاتی همچون خطاپذیر بودن انسان در ادراکات فردی و پیامد ناگزیر آن یعنی آمادگی برای بازبینی و بازسازی مکرر اعتقادات و باورها، موضوع اضطراب معرفتی را در رمان خود مورد توجه قرار داده است.
    کلیدواژگان: رمان نوجوان، اضطراب معرفتی، رشد شناختی، عنصر غالب معرفت شناسانه، جمشید خانیان
  • سپیده یگانه*، مهین پناهی صفحات 71-86
    شعر دفاع مقدس از زیرجریان های شعر معاصر است که در ارتباطی تناظری با فرامتن تاریخی جنگ عراق علیه ایران شکل گرفته و با خاتمه جنگ، سیر تطور خود را با عبور از پدیده محوری به سوی رویکرد پیامدمحور ادامه داده است تا آنجا که می توان سال های 1368 و 1369 را دوره گذار شعر دفاع مقدس نامید. این جریان شعری ذیل ژانر شعر غنایی قرار می گیرد و این بازه زمانی بستر مناسبی برای تاثیرپذیری آن از فرامتن تاریخی- اجتماعی جنگ تحمیلی است. سه فرامتن «شهادت افراد»، «بازگشت اسرا» و «انحراف های اقشاری از مردم از آرمان های انقلاب اسلامی» و تاثیر آن ها بر اجتماع، بیشترین تاثیر را در شاکله ژانریک شعر دفاع مقدس در سال های پس از جنگ داشته است که به ترتیب عبارتند از: تداوم زیرژانر «سوگ سرایی»، شکل گیری «زیرژانر تلفیقی توصیفی- تکریمی» و تداوم «زیرژانر انتقادی». شاعران در زیرژانر سوگ سرایی روند مرثیه سرایی برای شهدا را در شعر دفاع مقدس ادامه می دهند، در زیرژانر توصیفی- تکریمی ضمن توصیف جنگ و جنگاوری رزمندگان، آزادگان را تکریم می کنند و در زیرژانر انتقادی در جایگاه وجدان بیدار جامعه کاستی ها را رصد و با زبان شعر تبیین می کنند. علیرضا قزوه، سیمین دخت وحیدی و مجید نظافت بیشترین سروده های سال های پس از جنگ را در کارنامه خود دارند و قالب غزل، رایج ترین قالب شعری در دوره مورد بررسی است.
    کلیدواژگان: شعر دفاع مقدس، فرامتن تاریخی اجتماعی، سوگ سرایی، شعر توصیفی تکریمی، شعر انتقادی
  • علیرضا رعیت حسن آبادی* صفحات 87-97
    اسماعیل شاهرودی (آینده) و نصرت رحمانی دو شاعر نیمایی سرای دهه های سی تا پنجاه شمسی، به یک دلیل در تاریخ شعر معاصر فارسی یگانه هستند. این دو تنها شاعرانی اند که نیمایوشیج بر یکی از مجموعه های شعری شان مقدمه نوشته است. مقدمه نیما بر کتاب آخرین نبرد اثر اسماعیل شاهرودی و کوچ اثر نصرت رحمانی از این نظر بسیار حائز اهمیت است. مقدمه نیما بر آخرین نبرد بسیار مفصل تر از مقدمه او بر کوچ است و ازاین رو شایسته تحلیل و بررسی است. این پژوهش به تحلیل مقدمه نیما بر کتاب آخرین نبرد پرداخته است و به این سوال پاسخ داده است که کدام ویژگی در اشعار شاهرودی در این مقدمه نویسی نیما تاثیر داشته است و وی را به این مقدمه نویسی ترغیب کرده است؟ تحلیل این مقدمه و مقایسه آن با مقدمه کتاب کوچ نشان می دهد که توجه به زندگی اجتماعی مردم و آرگو (به معنای زبان مخفی و زبان عامیانه) در اشعار شاهرودی، مورد توجه نیما در این مقدمه بوده است. از زاویه تحلیل گفتمان هم مقدمه نیما، به مثابه عملی گفتمانی در تثبیت اصطلاح آرگو در شعر معاصر است
    کلیدواژگان: شعر معاصر، شعر نیمایی، اسماعیل شاهرودی، نصرت رحمانی، آخرین نبرد، کوچ، تحلیل گفتمان
|
  • Mahmoud Shariati * Pages 1-24
    Modernity is one of the most crucial concepts that has been generating questions, challenges, and astonishment since the Qajar period. The expression of astonishment in travelogues written by Iranian travelers is highly noticeable. Employing a qualitative and historical-interpretative approach, the present study is grounded in a sympathetic understanding of the travel writer’s intentions, with an emphasis on the potential selection of the binary relationship between the travel writer and interpreter. Considering the poverty, misery, and underdevelopment of Iran during the Qajar period compared to developed Europe, a fundamental question arises: How did Iranian travelers observe, experience, and narrate modernity in Europe? The current study focuses on exploring modernity and astonishment in the travel books of Iranian travelers who visited Europe. In the morphology of modernity as progress, it manifested in the form of renovation, urbanization, and industrialization. A state of astonishment for the travelers manifested in envy, explicit praise, incredulity, and amazement. The roots of astonishment are interconnected with three areas: ideas, politics, as well as culture and society. At the margins of astonishment, a critical perspective was encountered in spheres of religion and ethics, as well as in international and military politics.
    Keywords: Travelogue, modernity, astonishment, Law, order, Progress, freedom
  • Faheime Hosseinabadi, Morad Esmaeeli *, Maryam Raminnia Pages 25-40
    Known as passivity, malady, and cancer, Black romanticism is one of the chief branches of romanticism. This type of romanticism has widely been present in prose and poetry since 28 Mordad coup d'état. Authors in this article endeavor to examine Nosrat Rahmani’s poetry to demonstrate the presence of black romanticism in mythical elements within Nosrat Rahmani’s poetry. Moreover, the article seeks to delve into the reasons behind this presence. Based on the findings of this article, the failure of the National Movement led to the shattering of Iranian intellectuals’ ideals. This gloomy disappointment after the coup d’état resulted in the emergence of black and pessimistic romanticism in Nosrat Rahmani’s poetry. Black romanticism manifests itself through motifs such as reflection of death, frustration, pessimism, treason, deriding of love, satanism, and gothic atmosphere. These themes play a prominent role in the recreation of mythical elements in Nosrat Rahmani’s poetry. As a result, the mythical elements such as Simorgh, Ghaf, Leili, Shirin, Bijan, and Hallaj are depicted as defeated and different from their former positive images due to the poet’s pessimism.
    Keywords: Nosrat Rahmani, myth, Black Romanticism, Failure of National Movement
  • Ahmad Ghanipour Malekshah *, Morteza Mohseni, Zahra Rahmani Pages 41-56
    Web novels can play a central role in promoting lifestyles in the present time. Hence, this study aims to examine the lifestyle depicted in I Worry About You, one of the most popular web novels. To this end, this study has designed and examined this question: What are the key indicators of the Islamic Iranian lifestyle in I Worry About You? To address the research question, the current study benefits from library archives to analyze and quantify the distinct indices of the Iranian Islamic lifestyle. The study identifies five general and eight measurable indexes in the Iranian Islamic lifestyle. By employing the method of qualitative content analysis, the present study encoded and categorized web novels. The findings of the study have shown that the novel has conformed with the criteria of the Iranian Islamic lifestyle concerning family issues as well as acquiring knowledge, eschewing the promotion of ostentation, striving for a lawful livelihood, and honoring the dignity of society members. Moreover, the novel does not address spiritual matters and the belief in God. Finally, the novel does not align with the Iranian Islamic lifestyle in terms of its characters' relationships with unrelated and unfamiliar individuals.
    Keywords: Iranian Islamic lifestyle, Society, Web Novel, I Worry About You, media, lifestyle, Novel
  • Ayoob Moradi * Pages 57-70
    Besides providing literary jouissance and entertainment, successful young adult fiction also pays attention to the educational aspect. In doing so, it paves the path for adolescents’ development as well as their entrance into social life. Fallibility and tolerance towards different viewpoints are significant instructive issues for adolescents while they move into their social lives. A Pizza Box for the Grilled Trapezoid by Jamshid Khanian is a notable novel dealing with epistemology and individual differences in the process of consciousness.  The novel narrates a small family’s short residence in an apartment full of weird events. Reading the novel, the readers formulate their hypotheses about the cause of these strange events and frequently reject them. As a result, the readers conclude that one cannot explain the whyness of events only by relying on the mind and experience. Employing a descriptive-analytical approach, the current study seeks to examine the fallibility of human beings as one of the fundamental principles of social life in the modern world in the novel under discussion. Accordingly, the idea of epistemic anxiety, seen as one of the intellectual foundations of the modern way of thinking, becomes the theoretical basis of the current study. The findings of the study indicate that the novelist brings to the fore the concept of epistemic anxiety by raising human beings’ fallibility in their perceptions along with its consequences, that is, readiness to constantly revise and reconstruct their beliefs and perspectives.
    Keywords: Young Adult Novel, Epistemic Anxiety, cognitive development, Dominant Element of Epistemology, Jamshid Kanian
  • Sepideh Yeganeh *, Mahin Panahi Pages 71-86
    Holy defense poetry represents the significant subbranches of contemporary poetry emerging in a symmetrical relationship with the historical hypertext of the Iraq war against Iran. As the war concludes, holy defense poetry continues to evolve, shifting from the phenomenon-based approach to the consequence-based one. Thus, this time (1989-1990) can be called a transition period. The poetic movement of holy defense poetry is classified under the lyric poetry category. This period is an appropriate context for being influenced by the socio-historical hypertexts of the imposed war. The martyrdom of individuals, the return of prisoners of war, and the deviation of certain groups of people from the ideals of the Islamic revolution are three main three hypertexts. These hypertexts and their impacts on the community have the greatest influence on the formation of the genre of holy defense poetry after the war. This genre comprises three subgenres that have continued after the war.  They include the subgenre of mourning, the subgenre of description and veneration, and the subgenre of critiquing. In the subgenre of mourning, poets keep on the trend of composing elegy for the martyrs of holy defense war. In the subgenre of description and veneration, besides describing the war and the valor of warriors, poets venerated the prisoners of war released from Iraq’s jails. Lastly, in the subgenre of critiquing, the poets take on the mantle of society’s vigilant conscience monitoring the shortcomings. Then, they elaborate on these defects in their poetic discourse. Alireza Ghazveh, Simindokht Vahidi, and Majid Nezafat were highly productive poets of this genre after the war and Ghazal was the most common verse form in the examined period.
    Keywords: Holy Defense Poetry Socio, historical Hypertext Elegy Descriptive, venerative Poetry Critical Poetry
  • Alireza Rayate Hasanabadi * Pages 87-97
    Esmaeel Shahroudi (Ayandeh/Future) and Nosrat Rahmani are two unique poets in Persian poetry, composing their poems in Nima’s style from the 1950s until the 1970s.  These poets are exceptional in contemporary Persian poetry because Nima Yooshij wrote an introduction to one of their collected verses. Accordingly, Nima’s introduction to Esmaeel Shahroudi’s Akharin Nabard (The Last Fight) and Nosrat Rahmati’s Kooch (Migration) merits attention. Nima’s introduction to Akharin Nabard is more comprehensive than his introduction to Kooch thereby deserving to be analyzed and scrutinized. The current study concentrates on Nima’s introduction to Akharin Nabard to answer the question: Which feature in Shahroudi’s poetry influenced Nima and prompted him to write an introduction to it? The analysis of Shahroudi’s introduction and its comparison with his introduction to Kooch illustrate that Shahroudi’s attention to people’s social lives and Argo (hidden and folk language) were highlighted in Nima’s introduction. From the angle of discursive analysis, Nima’s instruction is like a practical discourse that establishes Argo in contemporary [Persian] poetry.
    Keywords: contemporary poetry, Nimasque Poetry, Esmaeel Shahroudi, Nosrat Rahmani, Akharin Nabard, Kooch, Discourse Analysis